دسته بندی : جاذبه های توریستی جهان

۱۰ حقیقت جالب و خواندنی درباره دانمارک

۱٫ شادترین کشور دنیا

سازمان ملل متحد به رسم هر ساله خود، کشورهایی را از نظر رفاه و سطح درآمد طبقه بندی می کند. در این لیست که از ۱۵۶ کشور دنیا تهیه شده، هر ساله کشورهای اسکاندیناوی رتبه نخست این لیست را از آن خود کرده اند که کشور دانمارک در صدر این ۱۵۶ کشور قرار دارد. (کشور ایران در این لیست در رتبه ۱۰۵ قرار دارد). در این کشور حداقل حقوق کارمندان ۲۰ دلار در ساعت همراه با ۳۳ ساعت کار در هفته است. در کنار این موارد تحصیل در همه سطوح، بهداشت و درمان و نگه داری از کودکان هم کاملا رایگان است. میزان اعتماد در بین شهروندان این کشور بالا بوده و این اعتماد فقط به دوستان و افراد خانواده نیست، بلکه اعتماد به غریبه ها را نیز شامل می شود. امنیت نکته دیگر است. در این کشور امنیت جانی، اقتصادی و شغلی توامان با هم وجود دارد. به عنوان مثال، اگر شما از کار بیکار شوید از حمایت های مالی دولت این کشور برخوردار خواهید بود تا شغلی جدید به دست آورید. دانمارک ثروتمندترین کشور جهان نیست ولی با این حال، سطح رفاه مردم این کشور بسیار بالا است. در این کشور شکاف بسیار کمی بین فقیر و ثروتمند وجود دارد. کشورهای اسکاندیناوی مرتبا در صدر کشورهایی رتبه بندی شده اند که شکاف طبقاتی در آنها ناچیز بوده یا اصلا وجود ندارد. بنابراین با توجه به مواردی که ذکر شد، اصلا جای تعجب نیست که مردم این کشور هر ساله در صدر شادترین کشورهای جهان قرار دارند.

10-interesting-and-interesting-facts-about-denmark    مردمان دانمارک، شادترین مردمان دنیا

۲٫ کشور دوچرخه سواران

هیچ وسیله ای برای گشت و گذار در کشور دانمارک و به خصوص در پایتخت آن شهر کپنهاگ، بهتر از دوچرخه نیست. فرهنگ دوچرخه سواری به شدت در این کشور بالاست و بسیاری از مردم آن صرف نظر از شغل و جایگاه اجتماعی که دارند، دوچرخه سوار می شوند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که، تعداد دوچرخه های شهر کپنهاگ بیشتر از تعداد جمعیت خود این شهر است. تعداد کل دوچرخه های این کشور ۴٫۵ میلیون بوده و این در حالی است که تعداد خودروهای این کشور فقط ۱٫۸ میلیون عدد است. در این کشور ۱۸ درصد از تمام سفرها، با دوچرخه انجام می شود و این میزان برای پایتخت ۳۷ درصد است. دوچرخه سواری عموما به عنوان مسیری سالم، ارزان تر و اغلب حتی سریعتر برای سفر در شهرها، از اتومبیل یا حمل و نقل عمومی شناخته شده است. فرهنگ استفاده از دوچرخه از سنین پایین به کودکان این کشور آموزش داده می شود و حتی استفاده از دوچرخه، به جای ماشین به اندازه ای در کپنهاگ اپیدمی شده است که در این شهر، مشکلی به نام ترافیک دوچرخه ای وجود دارد. دانمارک پس از هلند، دومین کشور دنیا از نظر استفاده از دوچرخه، بنا به جمعیتش در جهان است.

10-interesting-and-interesting-facts-about-denmark    میزان بالای استفاده از دوچرخه در شهر کپنهاگن

۳٫ وایکینگ ها

کشور دانمارک از حدود ۱۲۵۰۰ سال قبل، محل سکونت قومیت های مختلف بوده و پیشینه کشت و کار در این سرزمین به حدود ۳۹۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد. از قرن هشتم تا دهم میلادی، دانمارکی‌ها تحت عنوان وایکینگ شناخته می ‌شدند. وایکینگ ها دریانوردانی ماهر از دیار اسکاندیناوی بودند که به زبان اسکاندیناوی قدیم حرف میزدند و با مردمانی از سرزمین‌ های شمال اروپا تعاملات گسترده تجاری داشتند. البته تصوری که از این قوم به عنوان قومی غارتگر می شود، تصویر درستی نیست. وایکینگ ها در سرزمین دانمارک اغلب به کشاورزی و ماهیگیری مشغول بوده و از این راه ها زندگی می کردند. آن ها از درخت های جنگل های اسکاندیناوی کشتی هایی برای خود می ساختند که بسیار بزرگ و معروف بوده و با این کشتی ها به دریانوردی و تجارت مشغول می شدند و روزگارشان را سپری می کردند. وایکینگ ها همچنین در شکل دادن آهن مهارت ویژه ای داشتند که از آن، سلاح و ابزار کار خود را تهیه می کردند. تصور دیگری که خیلی از ما راجب ظاهر آن ها داریم، کلاهخودهایی با شاخ است که این هم درست نیست.

در تمامی اکتشافات انجام شده توسط باستان شناسان، هیچ گونه مدارکی دال بر وجود کلاهی با شاخ وجود ندارد. این تصورات را شاعران قرن ۱۹ میلادی و با قدرت تخیلشان ایجاد کرده اند. این نوع از کلاه را سال ها قبل تر از واکینگ ها، آلمان ها و نروژی ها استفاده می کردند. وایکینگ‌ها کاشفانی دلیر و بی‌باک بودند. آنها با بی‌باکی از میان امواج خروشان اقیانوس اطلس گذر کرده، ایسلند و گرینلند را یافتند و به شمال آمریکا نیز گام نهادند. البته ضعف بزرگی که این قوم داشت، عدم اتحاد آن ها بود. یک گروه از واکینگ ها معمولا دنباله رو گروهی دیگر نبود و معمولا وایکینگ ها مستقل از یکدیگر عمل می کردند. خصلتی که در کل در مردم اسکاندیناوی امروزی هم وجود دارد. در سال ۱۰۶۶ میلادی، «هارالاد بلوتوث» که از فرمانروایان اصلی وایکینگ‌ها بود، به مسیحیت گروید. خیلی‌ها پذیرفتن مسیحیت توسط وی را، پایان امپراتوری وایکینگ‌ها بر سرزمین‌های اسکاندیناوی می‌دانند.

10-interesting-and-interesting-facts-about-denmark    کشتی معروف وایکینگ ها

۴٫ پله های حلزونی شکل

تلفیقی زیبا از معماری مدرن و طبیعت را می توان در دل یکی از جنگل های کشور دانمارک به خوبی مشاهده کرد. بنایی زیبا که هم باعث جذب گردشگر به این نقطه شده و هم اینکه این جنگل را از آسیب و صدماتی که ممکن است ببیند، در امان نگه داشته است. در فاصله ای یک ساعته تا کپنهاگ پایتخت دانمارک، جنگلی وجود دارد که در آن راهی پیچ در پیچ و حلزونی شکل ساخته شده است که می تواند تجربه جالبی را از بودن در بالای درختان در اختیار گردشگران قرار دهد. این راهروی پیچ در پیچ که به پله های حلزونی معروف شده ۴۵ متر از سطح زمین ارتفاع دارد و در بالاترین جایگاه این پله ها، می توانید نمایی ۳۶۰ درجه از محیط، دریاچه و زمین های سرسبز و درختان داشته باشید. اگر هم دوست داشته باشید، می توانید در طول مسیر قدم بزنید و روی پله هایی که در نظر گرفته شده است، استراحت کنید. سعی شده است، تا مسیرهای استراحتی در قسمت های تاریخی و انبوه جنگل ساخته شود. این پله ها ظرفیت نگهداری از ده هزار نفر را به طور همزمان دارا است و به شما یک تجربه فوق العاده از سفر به دل جنگل و زیبایی های آن را می بخشد.

10-interesting-and-interesting-facts-about-denmark

۵٫ کمترین فساد اداری در جهان

در آخرین رتبه بندی سازمان شفافیت بین‌الملل (Transparency International) که دفتر اصلی آن در شهر برلین آلمان قرار دارد، کشور دانمارک از نظر کمترین فساد اداری در بهترین رتبه دنیا قرار دارد. سه کشور دانمارک، نیوزیلند و فنلاند در این رده بندی به ترتیب اول هستند و کشورهای کره شمالی، سومالی و سودان در آخر این فهرست قرار گرفته اند. ایران در این رتبه بندی در جایگاه ۱۳۰ دنیا (از بین ۱۸۰ کشور جهان) قرار گرفته است. هدف سازمان شفافیت بین الملل که در حدود ۱۰۰ کشور نمایندگی دارد، تلاش برای مبارزه با فساد و افزایش آگاهی در مورد آن است. این سازمان به طور سالیانه اقدام به انتشار شاخص ادراک فساد می‌کند. سنجش فساد به استفاده از شاخص‌هایی نظیر فساد، اختلاس، رشوه گیری، خرید و فروش پست‌های دولتی، رشوه‌پذیری دستگاه قضایی، فساد مالی در میان سیاستمداران و مقام‌های دولتی و عدم مقابله کافی با آن ها مربوط می شود. اقدامات قابل توجه دانمارک در زمینه شفافیت اداری، باعث شده تا این سازمان کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا و اعضای گروه G20 را به پیروی از دانمارک وادارد. دانمارک اکنون صاحب مراکز ثبت عمومی است که با شفافیت بی‌سابقه‌ای مشخص می‌کنند، چه کسی کنترل هر شرکتی را به دست دارد و استفاده از نام ها برای پنهان کردن جرایم را بسیار سخت کرده‌است.

10-interesting-and-interesting-facts-about-denmark    رتبه بندی کشورها از نظر فساد اداری در یک نگاه

۶٫ مخترعان لِگو (LEGO)

همه ما در کودکی از اسباب بازی به نام لگو خاطرات شیرینی داریم و کمتر کسی را می توان یافت که تا به حال با آن ها بازی نکرده باشد. این وسایل بازی کوچک توسط یک دانمارکی به نام “کریچ کریستیانسن” اختراع شد. نام این اسباب بازی، برگرفته شده از حروف اول دو کلمه دانمارکی به نام LEG GODT است که معنی آن به فارسی، «خوب بازی کن» می شود. کارخانه تولید کننده این نوع بازی در شهر بیلوند دانمارک واقع شده است که شامل قطعات کوچک رنگارنگ (اصطلاحا آجرهای لگو) که عموما هم کائوچویی یا پلاستیکی است، ساخته شده که می‌توان آن ها را به یکدیگر متصل کرد و اجسام گوناگونی ساخت. بد نیست بدانید که شرکت لگو در هر ثانیه، ۱۱۴۰ قطعه می سازد و به طور سالانه، ۳۶ میلیارد قطعه درست می کند. با توجه به آمار تولید لگوها از ابتدای تولید تا به الان، هر انسان روی زمین، به طور متوسط صاحب ۸۶ لگو است. قالب‌های به کار گرفته شده برای لگوها به شدت دقیق و خاص هستند. دقتی برابر با دوهزارم میلی‌متر. شاید همین دقت در تولید، در کنار کیفیت باعث تداوم تولید این آجرهای بامزه شده باشد. البته غیر از این قطعات کوچک، این شرکت آدمک هایی را هم تولید می کند که هر کدام در نوع خود دوست داشتنی هستند. اگر آدمک‌های لگو را هم واقعی تصور کنیم، آن‌ها با ۴ میلیارد نفر جمعیت، یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق دنیا محسوب می‌شدند.

10-interesting-and-interesting-facts-about-denmark

۷٫ جزایر فارو

فارو نام جزایر هجده گانه ای است که به عنوان یکی از مناطق خودمختار دانمارک از سال ۱۹۴۸ شناخته می‌شود. پایتخت فارو شهر «توشهاون» بوده و این جزایر دارای طبیعتی بکر و دست نخورده هستند. مجمع الجزایر فارو،در ابتدا متعلق به کشور نروژ بود که در سال ۱۸۱۴ از نظر سیاسی از این کشور جدا شد. جزایر فارو بین دریای نروژ و اقیانوس آتلانتیک شمالی و تقریبا در نیمه راه بین نروژ و ایسلند قرار دارد. مساحت آن ۱۴۰۰ کیلومتر مربع بوده و جمعیت آن هم در حدود ۵۰ هزار نفر است. همانطور که قبلا گفته شد، این جزایر خودمختار هستند و مردم فارو،کنترل اغلب امور داخلی را به عهده دارند. با این وجود برخی از مسئولیت‌ها از جمله دفاع نظامی، دیوان قضایی و امور خارجه به عهده‌ کشور دانمارک است. از ۱۸ جزیره‌ مجمع‌الجزایر فارو ۱۷ جزیره آن مسکونی است. اقتصاد این جزایر بر پایه شیلات و ماهیگیری است و دلیل آن هم این است که تنها ۸ درصد خاک کل این جزایر قابل کشت است. آب و هوا در این مجمع الجزایر هم اقلیمی اقیانوسی دارد. زمستان‌های فارو معتدل با دمای میانگین بین ۳ درجه‌ سانتی‌گراد و تابستان‌های آن خنک با دمای ۱۰درجه‌ سانتی‌گراد است. نبود درخت از مشخصه‌های طبیعت فارو به شمار می‌رود و پنگوئن فارویی هم یکی از مشهورترین گونه‌های جانوری ساکن در این ناحیه است که بخشی از غذاهای محلی ها را تشکیل می‌دهد.

10-interesting-and-interesting-facts-about-denmark    مجمع الجزایر خودمختار فارو

۸٫ آشپزی در دانمارک

به رسم کشورهای شمال اروپا نظیر آلمان، سوئد و همچنین پیشینه کشاورزی و سرد بودن هوا در این کشور، آشپزی دانمارک بیشتر بر پایه گوشت قرمز و ماهی است. دانمارکی ها با مصرف سالانه ۱۴۶ کیلوگرم گوشت در سال به عنوان گوشتخوارترین مردم دنیا شناخته می شوند. مردمان این کشور پس از سوئدی ها و فنلاندی ها بیشترین میزان مصرف قهوه در جهان را دارا می باشند. هر دانمارکی به طور متوسط در روز ۴ فنجان قهوه میل می کند. بد نیست بدانید که این کشور کوچک، به تنهایی پنجمین کشور صادر کننده غذا در جهان است که بیشتر آن گوشت و محصولات لبنی است. ساندویچ‌های باز، معروف به اسموربرود (Smorrebrod) را می‌توان غذای ویژه دانمارک به‌شمار آورد. به دلیل اینکه پایتخت این کشور شهری بندری است، غذاهای دریایی هم در این شهر محبوبیت فراوانی دارد. از غذاهای معروف این کشور می توان به خوراک دریایی مارینرده سیلد یا شاه‌ماهی مزه‌دار‌شده، کارتوفلر، پولسر، وینربرود و ایبلسکایور اشاره کرد.

10-interesting-and-interesting-facts-about-denmark    ساندویچ اسموربرود غذای ویژه دانمارکی ها

۹٫ پارک تیوولی

یکی از جاذبه های مهم توریستی پایتخت دانمارک، پارک زیبای تیوولی است. شادترین کشور دنیا ،مطمئنا مکان های زیادی برای شادی و رفاه مردم خود دارد که بهترین آن پارک تیوولی است. این پارک قدیمی در سال ۱۸۴۳ افتتاح شد و از نظر قدمت تاریخی، دومین پارک قدیمی دنیا محسوب می‌شود. جاذبه‌های دیدنی این پارک بسیار متنوع است و برای هرکسی در هر سن و سالی، سرگرمی‌های متنوعی وجود دارد. علاوه بر این، پارک تیوولی دارای تعداد زیادی رستوران و کافه است که در نهایت روزی خاطره انگیز را برای شما رقم خواهند زد. تیوولی معمولا از اواسط ماه اردیبهشت تا انتهای شهریور در دسترس عموم قرار دارد. قسمت زیادی از محوطه این پارک را گل‌ها و فواره‌هایی بسیار زیبا در برگرفته‌اند که جذابیت بسیاری به این پارک بخشیده است. زیبایی تیوولی در شب هنگام، دوچندان می شود و دلیل آن هم وجود چراغ ها و فانوس های زیادی است که در این پارک وجود دارد.

شاید بد نباشد بدانید که، در این پارک زیبا و در هنگام شب، بیش از صد هزار چراغ روشن می شود و منظره ای رویایی را در پیش چشم شما قرار می دهد. این پارک رویایی دارای انواع مختلفی از سرگرمی‌های هیجان‌انگیز از قطار وحشت کلاسیک تا نمونه‌های جدید و مدرن تر آن است. قطار وحشت چوبی این پارک در سال ۱۹۱۴ بنا گردید و یکی از قدیمی‌ترین‌ نمونه‌های قطارِ بازی، در دنیا است که همچنان نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در این مکان، ساختمان‌های زیادی با معماری ناب و تحسین برانگیز به مانند برج چینی، تالار شیشه‌ای تئاتر و تالار کنسرت وجود دارند. یکی از معروف‌ترین نقاط این پارک، هتلی شبیه‌سازی شده از تاج محل هندوستان است که در زمره‌ یکی از لوکس‌ترین هتل‌های دانمارک شمرده می‌شود. والت دیزنی با دیدن این پارک زیبا تصمیم به ساخت مجموعه ای مشابه در ایالات متحده امریکا گرفت که همان مجموعه والت دیزنی است.

10-interesting-and-interesting-facts-about-denmark    پارک تیوولی در کپنهاگ پایتخت دانمارک

۱۰٫ پل اورسوند

یکی از عجایب و شاهکارهای مهندسی مدرن، پلی است که دانمارک را به کشور سوئد وصل می کند. پل اورسوند یک پل دوطرفه جاده‌ای و ریلی به طول ۱۲ کیلومتر است که با عبور از تنگه اورسوند دو کشور سوئد و دانمارک را از طریق زمینی به یکدیگر متصل می‌کند. پل غول پیکر و عظیم اورسوند که یکی از نمادهای اسکاندیناوی هم به شمار می رود، دارای بزرگراه چهار بانده و همچنین یک راه آهن در دو سطح متفاوت است. فاصله تقریبا ۸ کیلومتری شهر مالمو در سوئد و جزیره مصنوعی پبرهولم توسط پل و فاصله ۴ کیلومتری جزیره پبرهولم تا کپنهاگ از طریق تونل پیموده می‌شود. پل اورسوند طولانی‌ترین پل جاده‌ای و ریلی اروپا است که شبکه‌های جاده‌ای و ریلی شبه جزیره اسکاندیناوی از طریق این پل به اروپای مرکزی و غربی وصل می شود. این پل، بخشی از جاده E20 اروپا را تشکیل می‌دهد که از ایرلند شروع و در سن پترزبورگ پایان می‌یابد. وقتی که از بالا به پل اورسوند نگاه می کنید، این پل به طور ویژه ای شگفت انگیز و با ابهت به نظر می رسد.

10-interesting-and-interesting-facts-about-denmark    پل اورسوند طولانی‌ترین پل جاده‌ای و ریلی اروپا

1/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


جستجو در مطالب سایت