دسته بندی : جاذبه های توریستی جهان

معرفی کشور ایسلند

معرفی کشور ایسلند

کشور ایسلند هجدهمین جزیره بزرگ جهان و دومین جزیره بزرگ اروپا پس از بریتانیای کبیر است که در اقیانوس اطلس شمالی قرار گرفته است. ایسلند شمالی ترین کشور اروپا به شمار رفته و جمعیت آن تنها ۳۲۰ هزار نفر است. با مساحت ۱۰۳ هزار کیلومتر مربع، ایسلند صد و هفتمین کشور دنیا از نظر وسعت محسوب می شود. این کشور شامل یک جزیره بزرگ و ۳۰ جزیره کوچک در اقیانوس اطلس شمالی است که کمی پایین‌ تر از مدار قطب شمال قرار گرفته‌ اند. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن ریکیاویک است که بیش از نیمی از کل جمعیت ایسلند در این شهر قرار گرفته اند. ایسلند از سال ۱۲۶۲ تا ۱۹۱۸ جزئی از پادشاهی نروژ و پس از آن بخشی از پادشاهی دانمارک بود و در سال ۱۹۱۸ به استقلال رسید. ایسلند که تا قرن بیستم از فقیر‌ترین کشور‌های جهان بود، پس از جنگ جهانی دوم با صنعتی کردن ماهیگیری خود و دریافت کمک از طرح مارشال به رفاه دست یافت و در دهه‌ ۹۰ میلادی، به یکی از مرفه‌ترین کشور‌های جهان تبدیل شد.

وایکینگ‌های نروژی در سال ۸۶۹ میلادی ایسلند را کشف کردند. نخستین تلاش وایکینگ‌ها برای سکونت دائمی در ایسلند توسط شخصی به نام «فلوکی ویلگروآسون» صورت گرفت. فلوکی ویلگروآسون کسی بود که نام ایسلند، به معنای سرزمین یخ را به این جزیره داد. امید به زندگی برای زنان در این کشور ۸۳ سال و برای مردان ۷۸ سال است. ایسلندی‌ها طبق قانون اساسی از آزادی دینی برخوردارند و به همین دلیل ایسلند، کشوری بسیار سکولار است. این کشور عضو سازمان ملل متحد و ناتو است و تقریبا با همه‌ کشور‌های دنیا روابط دیپلماتیک دارد، اما با کشور‌های نوردیک (فنلاند، سوئد، نروژ و دانمارک)، آلمان، آمریکا، کانادا و دیگر اعضای ناتو روابطی نزدیک تر دارد. ایسلند ارتش دائمی ندارد و تا سال ۲۰۰۶ نیروی هوایی آمریکا، پایگاهی در این کشور داشت و چهار تا شش هواپیمای رهگیر را در آن مستقر کرده بود.

پس از تعطیلی این پایگاه جنگنده‌های ناتو به طور دوره‌ای ماموریت‌ گشت و مراقبت در حریم هوایی این کشور را انجام می‌دهند. بر اساس آمار سال ۲۰۱۳ شاخصِ صلحِ جهانی، ایسلند با توجه به نداشتن ارتش، آمار ناچیز جرم و جنایت و ثبات قابل توجه سیاسی – اقتصادی، مسالمت‌ آمیزترین فضا را در بین تمامی کشور‌های دنیا داشته است. ایسلند‌ی‌ ها استقلال و خودکفایی کشورشان برایشان بسیار مهم است. آن ها از تعهد کاری بالایی برخوردار هستند و ساعات کاری روزانه آنها از بیشترین و مفیدترین ساعت های کاری در میان کشورهای دنیا به شمار می‌ رود. اختلاف درآمد در میان مردم آن از پایین‌ترین ‌ها در دنیا است و در خصوص تساوی میان زنان و مردان نیز جایگاه بسیار خوبی را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

اگر قصد سفر به ایسلند را دارید:

سرزمین آتش و یخ به قدری مکان های شگفت انگیز و اعجاب آور دارد که از سفر به آن به هیچ وجه پشیمان نخواهید شد. ایسلند یکی از فعال ترین کشورهای آتشفشانی دنیا است و بیش از ۱۲۵ کوه آتشفشانی دارد که خیلی از آن ها همچنان فعال هستند. این کنتراست بین یخ و آتش، باعث شده تا ایسلند جاذبه های طبیعی فراوانی داشته باشد. این کشور منحصر به فرد اروپایی به نوعی کشور «ترین ها»ست. قوی ‌ترین مردان، امن ‌ترین کشور، پاکیزه ‌ترین و البته زیباترین چشم‌اندازها، همگی بخشی از ویژگی ‌های ایسلند است. این کشور بسیار سبز است که دلیل این طبیعت بکر و سرسبز آن، وجود آب فراوان و آب و هوای معتدل است.هرچند تعداد درختان آن نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است، اما برخی معتقدند با این سرسبزی که این کشور دارد، باید نام گرینلند (سرزمین سبز) را به جای ایسلند (سرزمین یخی) برای آن انتخاب می کردند.

منطقه ریکیاویک که پایتخت ایسلند هم به این نام در این منطقه قرار گرفته از جاذبه های مهم توریستی این کشور به شمار می رود. شفق های زیبای قطبی، کوه های سرسبز و معمولا سر در لاک ابر فرو برده، با چشمه های روان و گاه چشمه های آب گرم و البته آتشفشان های فعال و نیمه فعال، طبیعت ریکیاویک را طبیعتی کم نظیر کرده اند. ایسلند بیش از ۲۵۰ رودخانه دارد که رودخانه ی «پیورسا» بزرگ ترین آن هاست.شاید برایتان عجیب باشد، بدانید کشوری با این وسعت کم بیش از ۱۸۰۰ دریاچه دارد. شما در این کشور به هر سو که می نگرید دریاچه ای خواهید یافت. بزرگترین این دریاچه ها «پینگوالاواتن» نام دارد. عمق این دریاچه نزدیک به ۱۱۴ متر است و ۸۴ کیلومتر مربع مساحت دارد.

آبگرم هایی که از زمین می جوشند و خواص دارویی بسیاری دارند، از جاذبه های گردشگری ایسلند هستند که گردشگران را به سوی خود فرا می خوانند. بسیاری از گردشگران برای استفاده از خواص این آبگرم ها به ایسلند سفر می کنند. در بعضی نقاط فوران آب گرم ها از دل زمین، فواره های بسیار زیبای طبیعی ایجاد می کنند. از جاذبه های مهم گردشگری ایسلند از دید طرفداری، به اختصار می توان به کلیسای هال گریم در پایتخت ایسلند، آبشارهای زیبا و اعجاب انگیز، منطقه آتشفشانی هنگیل، یخچال های طبیعی و کوه های یخی و گوپاووگور که منطقه ی زندگی فُک هاست، اشاره کرد.

    طلوع آفتاب از پشت کوه کرکیوفل مشهورترین کوه ایسلند

     شهر ریکیاویک؛ شمالی ترین پایتخت دنیا

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


جستجو در مطالب سایت